Ghoulia Yelps
Witam w poradniku ogólnym, dotyczącym podstaw tworzenia postaci, jak i bardziej zaawansowanych tematów, takich jak rozwijanie jej. Pod tym wpisem każdy może zadawac pytania dotyczące tworzenia, a ja, jak i inny użytkownicy postaramy się udzielić na nie odpowiedzi. Nie przedłużając, zapraszam do lektury.

Podstawy

Układ strony

Zacznę może od rzeczy, na którą większość osób nie zwraca uwagi, lecz przynajmniej dla mnie jest dosyć ważna. Estetyczny układ strony pomaga zachować ładny i przejrzysty wygląd, co sprawia, że postać o wiele lepiej się czyta. Każdy może mieć inne upodobania co do układu, te są tylko moimi preferencjami, lecz każda postać danego autora dla estetyki powinna mieć taki sam lub podobny układ.

Na początku umieszczamy cytat i tabelkę.

Pierwszą rzeczą na stronie powinien być ogólny opis postaci. Zaczynamy oczywiście od imienia i nazwiska postaci pogrubionym drukiem. Zauważyłam, iż niektóre osoby nie robią takiego wstępu, a zamiast tego dają "Coś o mnie", co nie jest błędem, gdyż to ich preferencja, ale taki normalny wstęp wydaje mi się bardziej przejrzysty. We wstępie piszemy, ile postać ma lat, kim jest, skąd pochodzi, krótko opisujemy czym się interesuje, możemy wtrącić też kilka zdań na temat charakteru postaci. Ważna jest też informacja, do jakiej szkoły chodzi, ponieważ na naszej wiki jest możliwość założenia swojej własnej szkoły. Ma to nas po prostu wprowadzić do postaci i jakoś nią zainteresować. Nie polecam robienia kopiuj-wklej z zainteresowań czy z osobowości, bo raczej nikt nie przepada za czytaniem tego samego dwa razy pod rząd.

Następna w kolejności jest osobowość, de facto jedna z najważniejszych rzeczy u postaci. Tutaj oczywiście robimy nagłówkiem 2 "Osobowość" i dalej piszemy charakter postaci. Po tym idzie wygląd - nie jestem fanką opisywania w tej rubryce całego podstawowego stroju postaci, najwyżej tylko opisać ogólny styl postaci. 

Kolejnymi, pewnie najmniej czytanymi rubrykami, są klasyczny potwór oraz miejsce pochodzenia. W regulaminie jest mowa o tym, aby nie wklejać zbyt dużej ilości tekstu, więc trzeba się tego trzymać. W miejscu pochodzenia wklejamy jedynie informacje o kraju, z którego postać pochodzi, a nie z jakiego są jej rodzice etc. W klasycznym potworze umieszczamy informacje na temat potwora, jakim jest postać, co jest raczej oczywiste. Wspomnę też, że jeśli postać jest hybrydą, zwykle wstawia się też tak krótka notkę o tym, czym jest hybryda. Jeśli jestem już przy tym punkcie, to chciałabym napomnieć wszystkich o jednej rzeczy - nie dodajemy nowych obrazków z potworem i miejscem pochodzenia, jeśli już jakieś są na wiki. Niepotrzebnie to tylko wszystko zaśmieca.

Następnie zwykle umieszczam relacje. Najestetyczniej wygląda ułożenie podobne do proponowanego w podstawowym poradniku:

==Relacje==
===Rodzina===
===Dalsza rodzina===
===Przyjaciele===
===Znajomi===
===Miłość===
===Wrogowie===
===Zwierzak===

Taki układ wkleić możemy do trybu źródłowego. Każdy ma swoje potrzeby, więc może dodać coś od siebie, lecz najlepiej kierując się właśnie tym. Niektórzy preferują jeszcze umieszczanie relacji z poszczególnymi uczniami, jednak jeśli dobrze opiszecie znajomość w poprzednich rubrykach, to nie jest to potrzebne. Ważne, by na stronie nie było dużo powtórzeń w informacjach, ponieważ wtedy nieprzyjemnie się o tym czyta.

Po tym dałabym zainteresowania, czyli opis tego, czym lubi zajmować się twoja postać. Nie musi to być jakiś długi opis, ale nie powinien być też jakimś jednym, krótkim zdaniem. Do tego jednak wrócę w dalszych częściach poradnika. Po zainteresowaniach można dać ewentualnie umiejętności, lecz to nie zawsze jest potrzebne.

Tutaj kolejność jest już trochę swobodniejsza, bo można dać biografię, niezapomniane cytaty, Dead Drop Diary, wystąpienia i po czym ją/jego rozpoznać w dowolnej kolejności, choć biografia jest jednym z ważniejszych elementów, więc umieściłabym ją jako pierwszą. Lubię też mieć umieszczone pod sobą cytaty, wystąpienia i po czym?, ponieważ to zwykle są najkrótsze rubryki. Przywykłam do dawania DDD gdzieś pod koniec, chyba głównie przez to, że kiedyś używałam do tego szablonu. Obecnie szablon ten nie istnieje i DDD trzeba wstawić ręcznie (szablon podany jest na końcu tego wpisu).
Jeśli chodzi o cytaty, to szablon cytatu tutaj będzie wyglądał średnio estetycznie, więc polecam zrobić to w ten sposób:

[[Plik:Cytat1.png]] ''tutaj wpisz cytat''[[Plik:Cytat2.png]] - <font size="1">adnotacja do cytatu</font>

Prawie na samym końcu powinny znaleźć się ciekawostki o postaci, a na końcu galeria. Galeria na samym końcu strony jest o wiele bardziej estetyczna niż taka w jej środku, ponieważ tabela postaci nie wchodzi na żaden obraz etc. 

Każdy oczywiście może dodać jakąś rubrykę od siebie, byleby wszystko było z ładem i składem. Tutaj przykładowy układ strony:

{{Tabela_Postaci}}{{Cytat}}

'''Imię i nazwisko postaci - '''
==Osobowość==
==Wygląd==
==Miejsce pochodzenia==
==Klasyczny potwór==
==Relacje==
===Rodzina===
===Dalsza rodzina===
===Przyjaciele===
===Znajomi===
===Wrogowie===
===Miłość===
===Zwierzak===
==Zainteresowania==
==Biografia==
==Niezapomniane cytaty==
*[[Plik:Cytat1.png]] ''tutaj wpisz cytat''[[Plik:Cytat2.png]] - <font size="1">adnotacja do cytatu</font>
*[[Plik:Cytat1.png]] ''tutaj wpisz cytat''[[Plik:Cytat2.png]] - <font size="1">adnotacja do cytatu</font>
*[[Plik:Cytat1.png]] ''tutaj wpisz cytat''[[Plik:Cytat2.png]] - <font size="1">adnotacja do cytatu</font>
==Po czym ją/jego rozpoznać?==
==Wystąpienia==
==Drop Dead Diary==
==Serie==
===nazwa serii===
<gallery+type="slideshow">obrazek</gallery>
*Linia:
*Wydanie: 
*Numer asortymentu: -
*Numer Modelu: -
opis
==Ciekawostki==
==Galeria==

Dodatkowe informacje

  1. Jeśli chcesz stworzyć własną postać kliknij TUTAJ.
  2. Sprawdź, czy twój pomysł jest zgodny z regulaminem.
  3. Przy tworzeniu obrazka możesz korzystać z Listy Baz. Zachęcamy jednak do tworzenia swoich prac w stu procentach własnoręcznie.
  4. Ogłoszenia o przyjaźń, miłość, wrogów znajdziesz tutaj: Subforum:Relacje
  5. Brudnopis tworzy się poprzez nazwanie strony "Użytkownik:Twójnick/Brudnopis".
  6. Dla osób które mają problemy ze wstawieniem obrazka do tabeli - tutaj zostało pokazane, jak należy to zrobić.

Pomysł na postać

Wiele osób pewnie dopadł moment, kiedy chciały stworzyć postać, jednak nie miały zupełnie żadnego pomysłu. Cóż, z weną jest różnie, ale od czego jest internet? No i w tym przypadku ja. I adopcje.

Zacznijmy od podstawy, czyli rasy. Na świecie jest wiele potworów z różnych zakątków świata, więc wybór jest ogromny. Jeśli nie mozesz zdecydować się tylko na jedną rasę, to zawsze możesz zrobić hybrydę, tu jest akurat duże pole do popisu. Potwory można też czerpać z gier albo seriali, jednak to jest już dosyć grząski temat. Umieszczę tutaj linki do przydatnych stron, na których możecie wypatrzeć odpowiednią rasę dla swojej postaci. 

Możesz również sam wymyśleć swoją rasę, lecz nie zapomnij o tym napisać na stronie postaci. Postaraj się też, by rasa miała sens i nadawała się do uniwersum Monster High.

Nazywanie postaci

Nazwanie swojej postaci to ważny punkt, ponieważ... cóż, powody są chyba jasne. W Monster High można trochę poszaleć z imionami, ponieważ nie trzeba korzystać tylko z istniejących imion. Można tworzyć własne np. z nazw potworów, tak jak zrobiono to u Frankie Stein, czy łączyć istniejące imiona z rzeczami związanymi z postacią, tak jak np. Draculaura (Dracula + Laura) czy Robecca (Rebecca + Robot). Ja osobiście wolę wybierać z istniejących imion, bo daje mi to większe poczucie autentyczności postaci. Często wybieram imię ze względu na znaczenie, głównie robię tak przy postaciach z Japonii, bo tam ma to największe znaczenie. Dam tutaj linki do stron z imionami oraz generatorami, którymi możecie się posłużyć. Pamiętajcie też, że przy wybieraniu istniejącego już imienia, wybrać takie, które zgadza się z pochodzeniem postaci, chociaż jest wiele wyjątków od tego, jeśli potraficie dobrze to wytłumaczyć.

Osobowość

Syndrom Mary Sue

Pewnie większość z was słyszała taki termin jak Mary Sue, ponieważ w internecie używany jest dosyć często. Jeśli ktoś nie jest znajomy jeszcze z tym terminem, tutaj jest krótka notka z wikipedii, która będzie najlepszym wytłumaczeniem tego terminu:

"Nie ma określonego wzorca, który pozwalałby z całą pewnością stwierdzić, jaką postać możemy nazwać Mary Sue. Najczęściej przyjmowany jest wzór pięknej femme fatale, która posiada niemalże wyłącznie same zalety i odnosi nieustanne sukcesy. Postać określona tym mianem może być nią jednak nawet wówczas, gdy wady posiada – jest ich jednak zbyt mało lub są zbyt nikłe czy tuszowane, aby można było uznać postać za rzeczywistą."

Mary Sue jest to więc postać ogólnie idealna, najprościej rzecz ujmując. W internecie jednak krąży od dłuższego czasu wyobrażenie sobie takiej Maryśki, jako kogoś z ekstrawaganckim wyglądem - skrzydła, kocie uszy, róg, wszystkie kolory tęczy w jednym. Oczywiście musi mieć też idealne ciało i duże walory, jeśli jest kobietą. Prawda jest jednak taka, że większość Mary Sue, jakie istnieje, nie wyróżnia się takim właśnie wyglądem. Dlaczego? Bo Marysia to postać płaska. Nie przechodzi żadnej zmiany, nie ma znaczących wad, wszystko idzie po jej myśli. Lecz dla mnie jest jeszcze jeden, duży czynnik, która sprawia, że postać jest bardzo bliska stania się panią/panem idealnym. Czym jest ten czynnik? Jest to skoncentrowanie całej akcji i wszystkich wydarzeń na tym jednym bohaterze.

Ale Liściu, jak mam tego nie robić, kiedy ta postać jest protagonistą mojego opowiadania/jest moją główną postacią? 

Właśnie w tej rubryce chciałabym udzielić odpowiedzi na to pytanie. Na początek - według mnie każdy przechodzi przez taka fazę tworzenia Mary Sue, bo nie jesteśmy wtedy na tyle doświadczeni, by to zauważyć. Nie zadręczajcie się więc faktem, że może kiedyś tak robiliście, czy może nadal to robicie, tylko starajcie się wyciągnąć z tego wnioski. 

To teraz przejdę już do analizowania błędów przy tworzeniu swojej postaci. Zacznę od najważniejszego faktu - postać jest protagonistą, to jej poczynania śledzisz lub to ona jest bohaterem twoich filmów/serialu i to ją najbardziej rozwijasz. I ten fakt sam w sobie nie jest niczym złym, bo zawsze musi być ta główna postać, która jest twarzą twojej twórczości. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy wszystko, dosłownie wszystko, krąży wokół twojej postaci. Okazuje się, że istniała kiedyś jakaś zaginiona i potężna księżniczka i gdzieś po Ziemi chodzi jej potomek? To jest twoja postać! Klan tajemnych istot, które budzą grozę i szacunek, stracił następcę tronu? Oczywiście, że jest nią twoja postać! (niech nikt nie czuje się tutaj urażony, obrażam tutaj sama siebie) I tym wszystkim jest oczywiście jedna postać. Twoja jedna postać musi rozwiązać wszystkie problemy istniejące na świecie, bo inne nie mają znaczenia i służą tylko jako tło oraz przyjaciele bohatera. Bardzo dobrym przykładem jest tutaj wszystkim dobrze znana Frankie Stein z Monster High. Spełnia ona główna rolę w dużej ilości filmów, przecież to również jedna z duo protagonistek z serii książek Lisi Harrison. I co oczywiście zawsze się z nią dzieje? Udaje jej się osiągnąć cel i mamy happy end, a konflikty, które zaistniały podczas historii nie mają na nią wpływu. Zmierzam tutaj do sedna, dlaczego główni bohaterowie, wokół których toczy się akcja, tak często zostają Mary Sue - bo żaden konflikt nie wpływa na nich, a każdy problem zostaje rozwiązany. W prawdziwym życiu nie zawsze wszystko idzie jak chcemy, a niektóre sytuacje kończą się z negatywnym dla nas wpływem, który przynosi skutki w późniejszym czasie. W wypadku Mary Sue każdy problem pozostaje rozwiązany, a postać później zachowuje się tak, jakby nigdy go nie było. 

Jak tego uniknąć?

Pierwsza rzecz, jaka przychodzi do głowy, to sprawienie, że problemu nie udaje się rozwiązać i ma to wpływ na dalszą historię. Na przykład - postać musiała znaleźć figurkę, którą przekupiłaby postać pilnującą bramy, ale jej się to nie udało, bo może nie udało jej się pokonać toru z pułapkami albo figurka rozbiła się przed jej oczami. Postać jest zawiedziona sobą, może się nawet obwiniać, również jeśli to nie była jej wina (tutaj jednak trzeba uważać, by nie zamieniło się w to wywód jaka to jestem okropna i wszystkich zawiodłam). Co teraz ma zrobić? Nie może przekupić strażnika, skoro nie ma figurki. Jeśli są z nią inne postacie, niech one coś wspólnie zaproponują. Niech twoja postać nie będzie jedyną myślącą osobą w drużynie. Trzeba uważać w takim przypadku na ekspozycję - niech któraś z postaci nagle nie wyskoczy z tym, że zna księgę, w której opisane było, jak można pokonać takiego strażnika. Jeśli już, dobrze jest wprowadzić to jeszcze przed spotkaniem strażnika lub po pierwszym spotkaniu z nim. Jeśli już jest po wszystkim, niech postać wyciągnie później z tego lekcję. To jest przykład problemu, który musiał być jednak rozwiązany, bo akcja nie potoczyłaby się do przodu. Większe pole manewru w pokazaniu wad postaci według mnie ma się przy problemach, gdzie jak raz się nie uda, to już nie ma szansy na poprawę, lecz nie zatrzymują one akcji lub są tylko opcjonalne do rozwiązania. Tak najbardziej ogólny przykład, jaki przychodzi mi do głowy, to nie uratowanie kogoś przed śmiercią (przepraszam, zawsze jestem taka ekstremalna) lub zrobienie czegoś, przez co ktoś straci do tej postaci zaufanie tak naprawdę na zawsze. Mogą się pogodzić, ale w tej drugiej osobie zawsze będzie to ziarno niepewności i nieufności. Może to być też niby aż tak dużo nieznacząca rzecz, jak np. spóźnienie się ze złożeniem papierów do szkoły lub czegoś innego. Nawet jeśli jest drugi termin, to postać i tak będzie miała to sobie za złe i coś z tego wyciągnie (lub nie, tak jak ja).

Osobowość

Przydatne strony z przykładowymi cechami:

Drop Dead Diary

'''Ksywki:'''
<br />
'''Ulubione powiedzonko: '''
<br />
'''Najbardziej lubi:''' 
<br />
'''...a najmniej:'''
<br />
'''Zwierzak: '''
<br />
'''Nie rusza się z domu bez:''' 
<br />
'''Ulubiony kolor: '''
<br />
'''Sekrety jego pokoju: ''' 
<br />
'''Ciekawostka: '''